Mówi się, że Sławomir Borewicz z serialu „07 zgłoś się” to polski odpowiednik Jamesa Bonda. My uważamy, że nasz porucznik jest zdecydowanie lepszy od agenta 007. W przeciwieństwie do sztywnego angielskiego szpiega, który ubierał się w ciasne i niewygodne garnitury, oficer Milicji Obywatelskiej miał zdecydowanie luźniejszy styl. Jego znakiem rozpoznawczym była wojskowa kurtka systemu M65, która do dziś jest wyznacznikiem amerykańskiego stylu. Dziś przyjrzymy się jej bliżej historii i poszukamy odpowiedzi na pytanie, dlaczego po tylu latach jej sława nie minęła.

Zacznijmy zatem od początku.

026

Zanim kultowa kurtka produkowana przez firmę Alpha Industries na stałe zagościła w naszych szafach, była wykorzystywana podczas wojny w Wietnamie, gdzie chroniła amerykańskich żołnierzy przed obfitymi opadami deszczu oraz porywistym wiatrem. Jej popularność w militariach nie była przypadkowa- wykonywano ją z tkaniny NYCO (mieszanki nylonu z bawełną), która uchodziła za bardzo wytrzymały materiał. Występowała aż w 4 wariantach kamuflażowych, ale to pierwsza wersja w kolorze zieleni była najpopularniejsza. Choć od 2009 roku Amerykańska Armia korzysta z systemu Extended Cold Weather Clothing System to na poczciwym M65 wciąż wzoruje się np. wojsko chorwackie.

taxidriver

Od lat 70. kurtka nieustannie pojawia się na srebrnym ekranie.

Chodzili w niej filmowi weterani wojny wietnamskiej, czyli Robert de Niro w „Taksówkarzu” Martina Scorsese oraz Sylwester Stallone w ponadczasowym „Rambo”. Mieli ją Arnold Schwarzenegger w „Terminatorze 2”, a nawet Krzysztof Kowalewski i Andrzej Federowicz w filmie „Miś”. Dzięki nim prawie każdy facet na świecie zamienił elegancki styl Humprey’a Bogarta na militarne klimaty jak z „Łowcy Jeleni”.

1

Nie będziemy oryginalni mówiąc, że chyba każdy chcieliśmy poczuć się jak John Rambo w pierwszej scenie filmu w reżyserii Teda Kotcheffa. Dlatego też już w 2006 roku stworzyliśmy naszą wersję słynnej M65 z logo PLNY TEXTYLIA na plecach. Po 10 latach postanowiliśmy wrócić do tego modelu i nieco go odświeżyć.

Tak powstała customizowana kurtka od Alpha Industries z limitowanej linii KEPTN’, którą w grudniu można było kupić w pop up storze przy ulicy Chmielnej w Warszawie. Posiadała ona nadruki nawiązujące do stylu awiacyjnego, ozdobną taśmę 3M oraz kieszenie zapinane na napy. Wyprodukowano ich tylko 10 sztuk, z czego 2 posiadają Tede i Sir Mich.

16-produkt-588x580

Dodaj komentarz